Om föreningen

Vårt bostadsområde byggdes 1963-64. Radhusen på Trevebovägen byggdes först, men den första entreprenören gick i konkurs och husen där liksom på Oxenstiernas väg färdigställdes av John Mattson Byggnads AB.

På den tiden fanns det inte så många villor omkring vårt område, utan där betade istället kor på sommarhalvåret.

Garage uppfördes på Oxenstiernas väg under 1965 och antalet blev lika många som husen, d v s 80 stycken. Till de 60 husen på Trevebovägen byggdes inte några garage, för 48 fastighetsägare har genom en särskild garageförening låtit uppföra 48 garage. Numera är det 49 garage, då en av de fastighetsägare som saknade garage på egen bekostnad byggt till ett garage vid första längan intill Trevebovägen 2-20. Det är alltså 11 st fastigheter på Trevebovägen som saknar ett garage.

Den 4 maj 1961 bildades en ekonomisk förening för drift av områdets värmeanläggning och skötsel av gemensamma utrymmen m m. Fullständigt innehåll i lagtexten för en ekonomisk förening kan lånas av föreningens sekreterare.

1983 gjordes en mätning av radon i våra hus. Husen på både Oxenstiernasväg och Trevebovägen är bygda i sådant material som ej avger radon. Enligt hälsovårdsmyndigheten fordras inga åtgärder förutom fungerande ventilation.

1992-08-20 beslöts vid extra föreningstämma för en övergång till Roslags Energi AB. Därmed  ansvarade REAB för värmeförsörjningen och varmvattenleveranser direkt till fastigheterna, från och med 1/1 1993. Det installerades nya mätare i varje hus och REAB tog över skötseln. REAB arrenderar under hela avtalstiden EFÅ:s panncentral.

Under augusti 1993 orsakade stark nederbörd (78 mm på 1 timme) omfattande översvämningar i området på grund av underdimensionerade avloppsledningar och felaktigt byggda spillvatten/dagvatten brunnar.

1994 renoverades vatten och avloppsledningar i vårt område genom Roslags vatten. Anledningen var bland annat att dagvatten kom ut i avloppsvattnet. 9 stycken installerade brunnar på Oxenstiernasväg pumpar nu dagvatten in i rätt avloppssystem.

1995 beslutade årsmötet att en “hustomte" skall hålla ordning inom vårt område och tömma papperskorgar med mera.

1996-10-04 fick vi ett nytt avtal om leverans av fjärrvärme. Leveransen sker från Graninge Energi System AB till vår panncentral. Sekundärnätet ansvarar vi för. Graninge arrenderar vår panncentral som back-up tills nytt värmekraftverk har uppförts.

Under 2001 flyttades undercentralerna från Oxenstiernasväg 83 och 97 till panncentralen. Samtidigt installerades ny kulvert från respektive hus till panncentralen.

2001-07-04 skrevs avtal med TELE2 AB om kabel-tv och internetkabel.

År 2002 köptes Graninge Energi av Energi system AB och Österåkers Värme övertog fjärrvärmeleveransen med gällande avtal. Samtidigt upptäcktes att Graninge Energi har missat att fakturera oss för värmen som producerades i våran panncentral, som arrenderades av Graninge som back-up för fjärrvärme. Österåkers Värme efterdebiterade föreningen för åren 2000-2002. Efter förhandlingar mellan parterna enades vi om en handlingsplan enligt protokoll den 2003-01-23. Det hela slutreglerades mars 2005.

Hösten 2005 åtgärdades dräneringen på Trevebovägen 70-92. Det var två problem som åtgärdades. Det ena var att dräneringen låg över betongsulan med följd att det blev blött på källargolvet för de lägst liggande husen. Det åtgärdades av längan själv. Det andra problemet var att dräneringen var felkopplad till spillvattnet med följd att Roslagsvatten krävde att dräneringen som sig bör skulle kopplas till dagvattnet.

Mellan åren 2003 och 2006 byttes befintliga värmemängdsmätare ut mot nya modernare i samtliga hus på Oxenstiernasväg (80 radhus).

Under 2006 har vi anslutit oss till Österåkers fiber stadsnät, vilket möjliggjorde att vi kunde göra en fysisk inkoppling av fiberoptik till varje enskilt hus det vill säga en infrastruktursatsning på fiber i hemmet och möjligheten till bredband på 100Mb/s.

Samtidigt bytte vi kabel och tv leverantören från TELE2 till ATM-ÅKTV.

Under de sista 2 månaderna 2006 har radonmätning med spårfilm gjorts i hus på Oxenstiernasväg. De uppmätta värdena blev Sovrum <30 Bq/qm, Gillestuga < 40 Bq/qm. Enligt boverkets byggregler får radongashaltens årsmedelvärde inte överskrida 200 Bq/qm.

Per 2007-01-01 har tecknats ett avtal om fjärrvärmeleverans med E.ON. Avtal ersätter tidigare värmeleveransavtal. I samband med avtalsskrivande gjordes en överenskommelse med E.ON om avinstallation och borttransport av befintlig värmepanna på E.ON:s bekostnad.

Under våren 2007 utfördes rensning av imkanaler-spisfläktar i samtliga hus av Vaxholm-Österåkers sotningsdistrikt.

Mellan åren 2007 och 2011 byttes befintliga värmemängdsmätare ut mot nya modernare i samtliga hus på Trevebovägen (60 radhus)

Maj 2009 beslöt Österåkers kommun om ny VA-taxa. Detta innebar att den fasta avgiften fortsättningsvis grundades på vattenmätarens storlek. För att få ner kostnaderna beslöt styrelsen att byta ut alla mätare till mindre.

Maj 2011 firandes föreningens 50 års jubileum. I samband med det uppfördes en flaggstång på 8 meter och vår egen flagga med loggan EFÅ kunde hissas.

Under sensommaren 2011 installerades ny värmekulvert mellan panncentralen och de tre första längorna på Trevebovägen.

Lokalgatorna på Trevebovägen asfalterades sommaren 2012 och en boulebana har byggts i samband med städdagen.

Sommaren 2014 skrevs garageavtal mellan EFÅ och medlemmarna på Oxenstiernas väg. Slutgiltigt beslut om avtalen fattades på extra stämman 2014-09-28.

Augusti 2018 påbörjades arbetet med att byta ut våra gamla rör för kall och varmvatten som går genom våra hus i källarplanet. Föreningen börjar med Trevebovägen.

2019 skickas en ansökan till Lantmäteriet för inrättande av gemensamhetsanläggning samt bildande av samfällighetsförening.